Születtem Balogh vezeték nevű apa és Mária kereszt nevű anya gyermekeként, férjhez mentem Szatmári Kálmánhoz, így lett a hivatalos nevem Szatmáriné dr. Balogh Mária. Doktori értekezésemet a pályaszocializációs célú kommunikáció-fejlesztő tréningcsoportok fejlődési dinamikájának összehasonlító elemzéséből írtam, mialatt alaposan megtanultam a csoportdinamika és a folyamatelemzés sok apró titkát. Innen ered a dr. a nevemben.
Címzetes főiskolai tanári oklevelet a BKF (ma METU) vezetésétől kaptam, mert segítettem szakirányfelelősként elindítani, és az első 3-4 évet végig vinni a MSC Vezetés-szervezetés szak Szervezeti mediátor szakirányát. Tiszteletteljes köszönetem prof. Noszkay Erzsébetnek, aki felkért erre, bízott bennem, és nagy szövetségesem volt ebben a munkában.
A KEZDETEK
Megközelítőleg 14 éves voltam, amikor elhatároztam, hogy pszichológus leszek, hogy jobban értsem az emberi működés rejtelmeit és tudjak olyanoknak segíteni, akik a félre- és meg-nem-értések áldozatai. Noha a motivációim sokat változtak és gazdagodtak azóta, kitartó törekvésem elvezetett a Népköztársasági Ösztöndíj támogatásával is megszerzett jeles pszichológus diplomához. Szakdolgozatomat anno egy pszichodráma önismereti csoport fejlődési folyamatának méréses módszerekkel való követéséről írtam. Izgalmas volt felfedezni, hogy a szakmai rejtett mikro-kultúra milyen korán kezd beépülni a tréningcsoportok dinamikájába! (Akit jobban érdekel, bátran kérdezzen rá, szívesen beszélek róla.)
Már egyetemistaként is rendszeresen eljártam különböző szakmai rendezvényekre és kiképzésekre: szép emlékként maradtak meg bennem a vándorló Pszichoterápiás Hétvégék és az ott átélt tréningek (pszichodráma, encounter stb.) élményei, a Pszichiátriai Társaság csoportpszichoterápiás tanfolyamára még a Tündérhegyen, és a SOTE-n Tringer László féle viselkedés- és kognitív terápiás tanfolyam.
FOLYAMATOS KÍVÁNCSISÁG ÉS TANULÁS
A tanulást azóta sem hagytam abba, hiszen olyan sok felfedezni való van még hátra és a kíváncsiságom is csak fokozódott azóta! Egyetemi oktatói munkám mellett – amely során tanítottam általános-, személyiség-, szociál- és pedagógiai pszichológiát – és két, akkor még piciny, ma már felnőtt gyermekem nevelgetése közben – megszereztem az akkor és ott individuálpszichológiai kiképzést nyújtó (Kürthy Tamás – Szuhányi Mária féle) mentálhigiénikus és a pedagógiai tanácsadó, majd az ELTE-n a Munka-és pályatanácsadó szakpszichológusi diplomákat. Kikapcsolódásként meditációs tréningre jártam Szőnyi Magdához. A tréneri gyakorlatomat a Magyar Pszichológiai Társaság által meghirdetett hivatalos tréningcsoport vezetői tanfolyammal erősítettem meg dr. Barlai Róbertnél. Robi mintaadása és barátsága – közösen kötetet is szerkesztettünk tréningrésztvevőknek, vezettünk trénerképzést – sokat jelentett nekem, és a minőség és átgondoltság iránti igényességet erősítette meg bennem.
A Munka- és szervezet szakpszichológusi postgraduális diplomámat a BME-n szereztem meg kitüntetéses eredménnyel, miközben tanítottam is azon az egyetemen. Egy nagy távközlési vállalat tudás- és fejlesztési szükségletfeltárásáról írtam a diplomamunkám, amely hatására jelentősen megváltoztatták a képzési és fejlesztési rendszereiket.
IRÁNYZATOKKAL VONZÁSA
Ezt követte az egy életre szóló találkozásom a tranzakcióanalitikus (TA) irányzat szervezetfejlesztési és coaching képzéseivel. Ez utóbbiból igazoltan közel ezer (!) órányi, külföldi mesterek által vezetett tréningen voltam, mert vallom, hogy mesterré nem a tankönyvekből válhat valaki, hanem kiváló modellek megfigyelése és sok gyakorlás útján. Szenzációs trénerekkel találkozhattam ezeken és tanulhattam tőlük, mint pl. Erika Stern, Nelly Micholt, John Parr, Verner Wogelauer és Hans-Georg Hauser. Nem csak tanították, de élték és képviselték a viselkedésükkel is a TA-t! Aki náluk tanult, az a saját életét is megváltoztatta, önmagát pedig hitelesebbé tette. Ha nem így volt, azonnal tükröztek, megkaphattuk a szembesítést a személyes és kulturális mintáinkkal és esetleges játszmáinkkal. A TA humanisztikus élet- és emberfelfogása, módszerei átitatják mindennapi tanácsadói és fejlesztő munkáimat. A nemzetközi egyesület – IATA – hazai konferenciáját szervezőként is támogattam, ahol a világ TA iránt elkötelezett gyakorlati művelői nálunk mutathatták be tapasztalataikat. Nagy élmény volt őket hallgatni!
Nagy felismeréssel járó élmény volt a Spiráldinamika fejlődési modelljével találkozni először önismereti tréningeken, majd az egyik nagy képviselője, Donald Beck és tanítványai tréningjein (I. és II. fázis). Közel 50 éves kutató munka és tapasztalati tanulás van a mélyérték-alapú modell mögött, amely segít megérteni az egyén fejlődését, a történelmünket, a szervezetek fejlődését és a vezetői típusok és stílusok iránti szükségletek változásait egy rendszerben. (Akit érdekel, bátran felkérhet összefoglaló előadást tartani a témáról. )
KRÍZISEKKEL, TRAUMÁKKAL TALÁLKOZVA
2000-es években talált rám a traumakezelés iránti igény, amikor az egyik banknak tanácsadóként dolgozva bankrablás történt, és a HR-es munkatárs kérte, hogy menjek vele a helyszínre. Tudtam segíteni mind a vezetőknek, mind az érintett munkatársaknak, mind a HR-es kollégának rendszerszinten is. Akkortól tanultam bele a munkahelyi pszichológiai krízis- és traumakezelésbe. Tudatosan kerestem és találtam olyan pszichológusoknak szóló képzéseket ezek után, amelyek a kritikus, sőt traumatikus helyzeteket átélők stresszállapotának csökkentését, a tolerancia-ablakon kívül eső érzelmi állapotok kezelését és az élményfeldolgozást támogatják (pl. OH a traumában, EMDR, Wingwave, Brainspotting). Ezen tudásokat és készségeket be tudtam és be tudom vinni a munkahelyi környezetbe is, jelentősen segítve az érintetteket. (Akit ez a téma érdekel jobban, jelezze bátran! Hatalmas élmény megszabadulni a nyomástól, a korlátozó érzelmektől!)
Mivel az egyénekkel végzett fejlesztési tevékenységek is szorosan kapcsolódnak a szervezeti, de akár munkahelyen kívüli élethez, több irányzat szerint is tanultam tanácsadási (nem tanács-osztogatási!) és coaching elméleteket és technikákat. (Lásd részletesen a végzettségeknél!) Ugyanakkor már volt annyi órányi tapasztalatom a gyakorlati alkalmazásban, hogy a Coaching pszichológus licenc megszerzése után a Szupervízori tanfolyamot is elvégezhettem. Szívesen fogadok coachokat, coachingot tanuló pszichológusokat és akár munka- és szervezet vagy tanácsadó pszichológusokat is, akik önreflexiós munkára vállalkozva szeretnék csiszolni szakmai és személyes önismeretüket és tudatosságukat.
VÁLLALKOZÓI ÉLET
Mindig többre vágytam, mint egy szűk keretben utasítások alapján dolgozni. Ki akartam próbálni magam komplex feladatokban, amelyekben foglalkozhatok egyének támogatásával és fejlesztésével, nehézségeik megoldásában való segítségnyújtással, csoportra és szervezetre szabott egyedi csoportos foglalkozásokat – tréningek, workshopok – tervezhetek és vezethetek le, és a vezetői munkát is támogathatom, hogy a szervezetek – vállalkozások, vállalatok vagy intézmények – célszerűbben, magasabb minőséggel és nagyobb megtartó erővel tudjanak működni. Szeretem látni ezek szinergikus utóhatását, és nem csak egy-egy beavatkozás elhalványuló képét.
Vállalkozásomat nyolcévnyi munka- és tréneri tapasztalattal kezdtem el 1990-es években. Komplex szervezetfejlesztési munkáim során kollégáimmal alkalmaztunk egyéni (kompetenciakutatás, munkaalkalmassági pszichodiagnosztika), csoportra vonatkozó és szervezeti (pl. interjúk, elégedettségi vizsgálatok, tudás- és fejlesztési igényfeltáró workshopok és kérdőívek) diagnosztikus eszközöket. Feldolgozásuk a tudományos igényességnek is megfelelt. A jövőtervező és problémamegoldó workshopok ugyanúgy természetes részei lehetnek a folyamatnak, mint a csoportdiagnózison alapuló együttműködést és készségfejlesztő tréningek, vagy az egyéni diagnosztikán alapuló vezetői coachingok. Szeretem rendszerben látni a tudás- és tapasztalatok tárházát, és ehhez az integrált, holisztikus szemlélethez közelebb vinni a megbízóimat is.
Sok munkánkra büszke vagyok, de ez egyik leginkább kiemelkedő volt az az EU csatlakozásunkat megelőző évi tudásmenedzsment célú kutatás és annak eredményeire épülő fejlesztési javaslatcsomagot tartalmazó tanulmányunk az akkori MNB számára. (Nagy része titkosítva, egyetlen rövid cikk jelenhetett meg róla. )
Míg fejlődő korszakokban egyén, csoport és szervezet-vezetés szintű workshopokra, tréningekre és coachingokra van igény, az egyre gyakrabban előforduló kritikus és gazdaságilag megterhelő időszakokban, valamint a technológia gyors fejlődése által befolyásolt területeken a létszámleépítésekre, azok által érintett személyek újrakezdésének pszichés támogatására, valamint az egyéni krízis- és traumakezelésekre van szükség. Ilyenkor a válság- és változáskezelő workshopok, a gazdasági és szervezeti alapú létszámleépítések során a gondoskodási mechanizmusok kiépítése a feladat, a leépítésre kerülő dolgozóknak pedig a gyászmunka segítése, az önismereti munka erősítése, és a karrier-és munkavállalási tanácsadás. Munka- és pályatanácsadó szakpszichológusként saját rendszert dolgoztam ki a tapasztalatok alapján a gondoskodó létszámleépítés (nem csak kihelyezés, azaz outplacement!) működtetésére, amit 20 vállalatnál sikerrel alkalmaztunk a kollégáimmal. (Akit érdekelnek a részletek vagy a szolgáltatás, az bátran jelentkezzen, örömmel fogadom kérdéseit!)
KEZDÉS, ÚJRAKEZDÉS TÁMOGATÁSA
Pályaválasztási és karrier-tanácsadást szívesen nyújtok fiataloknak, de főleg a felnőttek szoktak rám találni kiégési tünetekkel, vagy a meglévő tevékenységgel való telítődéssel, új szakirány keresésével szakmán belül, vagy akár azon kívül is. Lehet, hogy új állást keresnének, de bizonytalanok a döntési szempontjaikban, keresési technikáikban. Vannak, akik periodikusan visszatérnek, mert elégedettek voltak a szolgáltatással és a bizalmi kapcsolat pedig megmaradt.
Nagyon tud lelkesíteni a vállalkozásokban és a cégeknél a gyakornokok és utódok kiválasztása, majd a célzott fejlesztésük, hogy minél jobban tudjanak szocializálódni a szerepükhöz. Értékelő központ AC/DC módszertant dolgoztam ki, amit munkakörre és beosztásra, valamint szervezeti sajátosságokra tudok szabni. Szívesen foglalkozom az új nemzedék emberek és cég vezetésére, saját szervezetük fejlesztésre való felkészítéssel.
Az új nemzedékek megjelenése és munka világába való beépítése akkor sokkal sikeresebb és gyorsabb, ha a mentorálásukra odafigyelnek a szervezetek. A gyakornokok és a fiatal szakemberjelöltek fogadására érdemes tudatosan felkészülni. Ezért dolgoztam ki mentori rendszereket és mentorképzési programot, amelyet banki és gépipari környezetben valósíthattam meg.
A MUNKAERŐPIAC ÉS AZ OKTATÁS KOMPETENCIA-ALAPÚ KÖZELÍTÉSE
Bosszant, amikor azt tapasztalom, hogy át nem gondolt módon, a gyakorlati munkához nem, vagy kevéssé kapcsolódó tartalmakat ósdi módszerekkel adnak át tanárok és oktatók a tanulóknak, hallgatóknak, és olyanokat pedig nem tanítanak, amelyekre a szakmában nagyon nagy szükség lenne. Ez errodálja a következő nemzedék munkaerő-piaci lehetőségeit, esélyeit, a cégek kiválasztási gyakorlatában nehézségeket jelent a megfelelő felkészültségű megtalálása, összhatásában pedig az ország versenyképességét is rontja.
Bár szakmai életem első felében sokat foglalkoztam tanárok képzésével és továbbképzésével, mégis tudott újat adni a Hariot-Watt University Learning About Open Learning kurzus „train for trainers” kompetencia-alapú képzése is. Itt éltem át és értettem meg az igazi e-learning működését, és sajátítottam el az EU-s színvonalú, kompetencia szemléletű minőségi tananyagfejlesztést és annak oktatását a tanítással foglalkozók számára. Ezt a tanulási eredményalapú oktatással kapcsolatos tudást örömmel osztom meg egyetemi és szervezeteken belüli oktatókkal és trénerekkel. Legnagyobb ilyen jellegű általam szakértett projekt a Nyíregyházi Egyetem Mezőgazdasági Gépész Kar tananyagfejlesztőinek támogatása volt, amikor is a duális céges partnerek bevonásával munkakör- és kompetenciaelemzésnek vetettünk alá három szakterületet (műszaki, informatikai, gazdasági), majd az azonosított feladatok és kompetenciák alapján kellett az egyetemi oktatóknak – kezdeti segítségemmel – a követelményeket meghatározni és teljesen megújítani a tananyagaikat éppen 2018-2019 között. Akik a mentorálásunk segítségével nagyjából elkészültek, azoknak lett friss kevert (blended, azaz online támogatású) tananyaguk, amikor 2020 márciusában bezártak az egyetemek. (NYÍR-DUÁL, EFOP- 3.5.1-16)
Nagyon szerettem abban a munkacsoportban is dolgozni kompetencia-szakértőként, amelyik a Közszolgálati Egyetemen az oktatásmódszertani auditori munka kompetencia-és követelményrendszerét rakta össze.
OKTATÁS
Bár már régen nem dolgozom főállásban a felsőoktatásban, megvonási tüneteim lesznek, ha nem adhatom át a tudásom. Az egyetemi oktatást évtizedek óta gyakorlom: csoportos alkotástechnikai módszerek, tanácsadási készségfejlesztés, munkahelyi képzés- és készségfejlesztés, szervezetfejlesztés, HR-hez szükséges munka- és szervezetpszichológia, vezetési készségek fejlesztése, kommunikáció és tárgyalás, szervezeti mediáció témájú tantárgyakat oktattam, és még néha oktatok egyetemeken (BME, ELTE, BKF-METU, BCE). Jelenleg a Budapesti Corvinus Egyetemen tanítok felnőtteket projektmenedzsment szakon vezetési ismeretekre, készségek csiszolása érdekében, és szakdolgozókkal való konzultációt és szakdolgozatok értékelését is vállalom.
PUBLIKÁCIÓ
Két okból írok, ha felkérnek és érdekel a téma, vagy ha valamilyen jelenség felbosszant és tenni szeretnék valamit a forrásának a megváltoztatására.
A Személyügyi ABC című 3 kötetes kapcsos kézikönyvet 1999 óta szerkesztem a Verlag Dashöfer felkérésére a kötet internet miatti megszűnéséig. Ez volt az az első kiadvány, amit érdemes volt a HR-eseknek kézbe venni, mert átfogó és negyedévente frissített tartalmakat találtak benne szinte minden őket érintő témáról, és az alapinformációk alapján már részletesen is tudtak kérdezni és tájékozódni más forrásokból is. Bizonyos fejezetek – kiválasztás, képzés, gondoskodó létszámleépítés – saját írásaimat rejtették. Közel 25 szerző munkáját inspiráltam, szervezetem össze, írásaikat szerkesztettem a kiadó felé.
Azóta is jelennek meg írásaim: cikkek, könyvrészletek, interjúk velem, és örömmel vállalok konferencián előadásokat is. Ezek listáját, elérhetőségei a forrásoknál megtalálhatóak. Link a források listához!
SZAKMAI KÖZÉLETI SZEREPEK
Büszke vagyok arra, hogy 1996 óta a Szervezetfejlesztők Magyarországi Társaságának a tagja lehetek! 2019-ben egy csapattal megújítottuk a szervezetet, és azóta a Trend- és jövőfigyelő programsorozat egyik szervezője vagyok. Erre szaktekintélyeket hívunk meg, hogy a körülöttünk zajló eseményeket és a szervezetek, csapatok és egyének jövőjét is befolyásoló összefüggéseket világítsanak meg.
Íme néhány plakát a korábbi programjairól:



Szó volt még sok érdekes témáról, amelyekről itt tájékozódhat:
prof. Bakacsi Gyula: Kiáltvány az elefántcsont toronyból: https://szmt-hu40.webnode.hu/l/a-szervezetfejlesztes-jovoje-kialtvany-az-elefantcsonttoronybol-jovo-es-trendfigyelo/
2024-2025-ben a robotizáció és az AI vállalati felhasználásáról tartunk programokat.
A többi SZMT-s programról itt tájékozódhat: https://szmt-hu40.webnode.hu/programtervek-tagoknak-es-erdeklodoknek-invitalas/
A Fiatal Vállalkozók Szövetségének a születésénél néha segítettem az alapítókat. Időnként meg is hívnak a rendezvényeikre mint örök fiatallelkűt, és volt, mikor előadóként is meghívtak, hogy beszéljek a családi vállalkozásokban zajló öröklési folyamatról, vagy a karantén office vezetési vonatkozásairól.

Örömmel adok elő, vezetek szimpoziumot a Magyar Pszichológiai Társaság tudományos Nagygyűlésein. (Lásd a forrásoknál a címeiket.)
Pszichológiai Országos Tudományos Diákköri Konferencián a Munkapszichológiai szekcióban voltam zsűritag 2023-ban.
A BME Pszichológia mesterképzés (MA) Szakbizottság külső tagja vagyok. A Munka- és szervezetpszichológiai szakirány képzési tartalmához igyekszem szakértői segítséget nyújtani.